Otistik Çocuklar da genelleme sistemli konuşma terapisti

27.01.2016 tarihinde yayınlandı, 908 kez okundu
 Otistik çocukların konuşma eğitimleri ile ilgilenen bir çok uzman bulunmaktadır. Konuşma terapisti, özel eğitimciler, psikologlar ve pedagoglar.bu uzmanlık dallarının büyük bir kısmı okumuş oldukları üniversite de otizm kavramı bile duymamislardir. Ülkemizde otizm ı bilen otistik çocukların eğitim ı ve konuşma terapisti ni bilen uzman sayısı bir elin beş parmak sayısını geçmeyecek kadar da azdır. Üzülerek belirteyim ki bu konuda kendini uzman olarak tanıtan sayısı binleri asmakta dir. Ülkemizde otizm konusunda kurum sayısı da azdır. Profesyonel olarak çalışabilmek için uygulamalı davranış analizi ni iyi bilmek gerekir. Malesef  türkiye deki hiç bir üniversite davranış analisti yetişmiyor oysa bu eğitimi almayan sagaltimci otizmle ilgili eğitimi tamamen yordama yoluyla yapıyordur. Herkesin bildiği gibi otizm /Aba / yani uygulamalı davranış analizi üzerine kurulmuştur.
 
 1.Asama: Performans belirleme Birey eğitime alınmadan önce konuşma ve diğer gelişim alanları, yeterlilikleri ve yetersizlilikleri ne düzeyde dir.Egitsel ve psikometrik testlerle tespit edilerek kayıt altına alınması alınması gerekir. 
Neden önemli?
Nerede başlayacağım sorusuna cevap olduğu gibi çocuğun özellikleri hakkında da bana ipuçları verir.ancak bu kadar kolay değil performans almak uzman olmak gerekir amaca yönelik kontrol listeleri tutulmalı ve en önemlisi de çocukla ilk iletişim kurmak için fırsattır.
Çocuk sizinle iletişim kurmuyorsa ne yapacaksınız,çocuk daha önce eğitim almamış ise sizinle göz kontağı kurmayabilir.siz anne baba olarak da yaşam öyküsü ile kontrol listelerine kayıt tutabirsiniz.egitim almamış ise ikinci aşama uygulanmalı
   2.asama: Başlama düzeyini belirleme ve davranış analizi yapma
Uzun ve kısa dönemli amaçlar belirlenir performans tablosunda belirlenen maddeler tek tek alınarak davranış analizi davranışsal amaçlara çevrilir.
   3.asama: Hazır buluştuğu sağlama Hazır bulunusluk herkesin anladığı gibi değil burada kastedilen çocuk terapiye girip girmemesi durumudur.mesela çocuğun göz kontağı kurmamasi bir süre yerinde oturmamasi basit komutları almaması  (al,ver ,at ,tut Vs. Gibi durumlar kastedilmektedir. Çocukta bu özellikler gelişmemiş se bir süre bu çalışmalar yapılarak eğitime hazır hale getirilir.
   Öfke Nöbetleri ve saldırganlık Otistik çocukların öfke nöbetleri ve saldırgan davranışları genellikle istedikleri bir şey yapılmadığı zaman kafalarında ki düzen bozuldugunda kendilerini baskı altında hissettiklerin de bazen de yetişkinlerin de bilmediği ya da anlamadığı zamanlarda ortaya çıkan bir durumdur.
Öfke Nöbetleri ve saldırganlık otistik çocukların çevresindeki olup biteni anlamamalarin dan dolayı yaşadıkları gerilimin bir sonucu olduğuna inanilmaktadir.boylesi bir gerilimin çocukların ilişkilerini bozması çevresindeki lere çaresiz bakması hatta korkutulmasi da kaçınılmazdır. Otistik çocuğun öğrenme yaşantılarını etkileyecektir.
  Ne yapmali
1.ofke nöbeti ne sebeb olan etkenler varsa bulunmalı ve ortadan kaldırmak gerekiyor.
2. Çocuğun davranış lari karşısındaki leri Asla korkutulma ması.
3. Çocuğun başkasına zarar vermek için yapmadığını bunu kendini ifade etme biçimlerinden olduğunu düşünülmeli dir.
4 .çocuğa kendini ifade ederek doğru kanallar öğretilmektedir.
5. Öfke Nöbetleri bitince 2.3 saniye sessiz kaldıktan sonra çocuğun bu davranışını dikkate alınarak ve Övulmeli
Aferin şimdi sakin oturuyorsun.
Yani çocuk öfke nöbeti  yaşadığı için cezalandirilmamalidir.ofke bitince sakinleştigi için ödüllendirmek gerekir. Konuşmayan bir çocuğa  istek ve ihtiyaçlarının resimlerinin olduğu bir defter hazırlamak gerekir.
Öfke Nöbetleri sırasında çocuk kendine ve başkasına zarar veriyor sa
    1.mumkunse çocuk yalıtılmis bir ortama alınmalı  etrafta kesici delici Vs yani kendine zarar verecek şeylerin olmadığı bir ortamda tutulmalı.
2. Çocuk yetişkin tarafından kucağa alınmalı dir.sirti yetişkin göğsüne gelecek kafası yetişkinin çenesini n 10 Cm altında kalacak şekilde bacakları yetişkinin bacaklarının arasında kalacak şekilde sımsıkı tutulmalı. Sıkıca sarmak yoluyla kontrol etmelidir.ofke ve saldırganlık geçinceye dek çocuğun enerjisi bitip sakinlesinceye kadar tutmaya devam.bu arada unutulmaması gereken yetişkinin çocuğa özel müdahale de bulunmayı p sakin tutumunu sürdürmektedir.
Şimdiden başarılar. ......


Henüz yorum eklenmemiş, ilk yorum yapan siz olun...
Yorumlarınız, site yönetimi tarafından denetlenip onaylanmaktadır; lakin uygunsuz, hakaret içeren, kişi ve kişileri aşağılayıcı türden olmaları halinde derhal silinecektir. Yorumlarınız başkaları tarafından oylanabilir.

Üye girişi yaparak takma adınızla yorum ekleyebilir, eklediğiniz tüm yorumlara üye panelinizden ulaşabilirsiniz. Ayrıca üye girişi yaparak haber, makale, video, foto galeri içeriklerini favorilerinize ekleyebilir ve tüm favorilerinize üye panelinizden erişebilirsiniz. Not: Üyeler en çok 500 karakter yorum yazabilirken, misafirler en çok 200 karakter yorum yazabilirler!



Yorumcu


E-Posta Adresiniz (Yayınlanmayacak)


Yorumunuz


Güvenlik Kodu
(Büyük-Küçük Harf Duyarlıdır!)
  




Mobil Sitemiz
Ana Sayfa
Hakkımızda
İletişim
Üye Ol
Site Kullanım Koşulları
Haber Manşetleri
Haber Arşivi
Haber Kategorileri
Video Arşivi
Foto Galeri Arşivi
Yazarlar
Yazar Makaleleri
Genel Makaleler
Anketler
Haber RSS
Makale RSS
Video RSS
Foto Galeri RSS
Sitenize Haber Ekleyin
Sitemizde yer alan bilgilerdeki hatalardan, eksikliklerden ya da bu bilgilere dayanılarak yaplan işlemlerden doğacak her türlü maddi/manevi zararlardan ve her ne şekilde olursa olsun üçüncü kişilerin uğrayabileceği her türlü zararlardan dolayı SİTEMİZ sorumlu tutulamaz. Gazetesi.tv.tr Copyright ©2015 Bu site en iyi Chrome, Opera, FF ve IE 10+ web tarayıcılar ile gezilir. Powered by ASPXPLUS